Kommunikationsavdelningen informerar
2023-02-27

Vintern lider mot sitt slut och våren är snart här. Det innebär att fotbollssäsongen snart kan starta ordentligt. 2023 blir ett spännande år och i föreningen arbetas det hårt inför säsongen. Många nya intressanta saker har inletts och i den här texten vill vi dela med oss av ett par idéer samt informera om vissa saker det uppkommit en del frågor kring.

 

Säsongens kanske allra största förändring är att föreningen efter många säsonger byter leverantör av sportmaterial från Umbro till Adidas, vilket innebär att även matchtröjorna får nytt utseende. Våra seniorlag har inlett försäsongen i det nya vinröda andrastället. Presentationen av den nya himmelsblåa tröjan är något som klubben, likt alla supportrar, ser fram emot – men vi får ge oss till tåls lite till:

– Det beror på flera anledningar, bland annat den långa leveransenstiden på tröjan och att vi inte fått tillräckligt många tröjor för att kunna starta igång försäljningen till supportrana ännu. Vi vill inte släppa tröjan och i samma andetag be alla vänta med att köpa den. Vi är därtill inte helt i mål med den köpta exponeringen på hemmatröjan. Men tro mig, den kommer presenteras på ett värdigt sätt när allt är klart. Det är också anledningen till att vi pushar bortastället i kommunikationen just nu, säger kommunikationsansvariga Nils Westberg Löfgren.

 

I klubbens kommunikation finns i dag flertalet nya tankar och idéer inför 2023 års säsong. Herrlagets avancemang till Superettan har gjort att intresset ökat och målet är att växla upp kommunikationen. Vi behöver dock avvakta tills alla detaljer är klara.

– På sikt, när alla plattformar och verktyg finns på plats kommer det vara som natt och dag när vi får bitarna att sitta. Det dröjer lite då dom tekniska lösningarna från ligaorganisation inte helt är på plats ännu, säger Westberg Löfgren och fortsätter om arbetet med hemsidan:

– När vi nu avancerat till Superettan så bjuds vi på många bra verktyg för att anpassa vår kommunikation och göra den tydligare, men det innefattar också en hel del förpliktelser gentemot ligaorganisation och sponsorer. Prioriteringen blev då alltså att lösa de bitarna för sedan lägga fokus på allt annat. Vi kommer att ta upp det estetiska och funktionella på hemsidan så fort vi hinner.

 

En del önskar mer och tidigare marknadsföring inför matcherna, är det möjligt?

– Som jag var inne på tidigare så kommer vi få tillgång till en hel del nya verktyg som kommer hjälpa oss med vår marknadsföring och information inför matcher. Dessa verktyg har inte landat hos oss än utan utvecklas fortfarande av ligaorganisationen så att de är anpassade efter hur vi vill ha dem och att vi får ut så mycket som möjligt av dem.

– Med det sagt kommer vi att få en egen Gefle IF-app, en helt ny plattform för video och ett CRM system som vi kommer kunna använda för att kommunicera på olika sätt som passar våra målgruppers önskemål. Vår väntan på dessa gör att vi kanske upplevs spretiga på våra nuvarande plattformar. Vi väntar helt enkelt på de nya verktyg vi vill använda i år för att upplevelsen av vår kommunikation ska bli så bra som det är möjligt.

Gefle IF är en öppen förening och vi välkomnar varmt alla åsikter och idéer från er supportar till hur vi kan förbättra oss. Maila oss gärna på info@geflefotboll.com.

 

 

HUVUDPARTNERS

Gefle If Fotboll
Gavlehovsvägen 15 
806 33 Gävle
Bankgiro: 358-5684
Swish: 1235881362
info@geflefotboll.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram