Gefle IF återinför P19-lag i akademin från säsongen 2027
2026-05-20

Gefle IF Fotboll kommer från och med säsongen 2027 återinföra ett P19-lag i akademiverksamheten.

Beslutet är en viktig del i föreningens långsiktiga arbete med att stärka den lokala förankringen och skapa en tydligare väg från ungdoms- och akademifotboll hela vägen upp till herrlaget.

Målet är att ge fler lokala spelare möjlighet att utvecklas vidare i Gefle IF:s miljö under fler år, samtidigt som föreningen stärker kontinuiteten och identiteten i den sportsliga verksamheten.

– Vi vill skapa bättre förutsättningar för att fler spelare från Gästrikland ska kunna ta steget hela vägen upp till vårt herrlag över tid, säger Sebastian Zettergren, ordförande i Gefle IF Fotboll.

Gefle IF kommer likt i år också ha en tränings- och matchmiljö för P17 nästkommande säsong, beslut är dock inte fattat om den verksamheten kommer ske på Sörby IP eller Gavlevallen.

Även om styrelsen formellt fattat beslut i frågan krävs nu också att föreningen kvalificerar sig på sportsliga grunder för spel i den regionala serien, ett kval som kommer ske senare i höst.

HUVUDPARTNERS

Gefle If Fotboll
Gavlehovsvägen 15 
806 33 Gävle
Bankgiro: 358-5684
Swish: 1235881362
info@geflefotboll.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram